Responsivt Design

responsiv design digitalbedrift

Hvorfor er responsiv design så viktig?

Responsiv design er den «store tingen» i nettdesign akkurat nå. Men hvis du ikke er en designer, lurer du kanskje på hva dette begrepet betyr. Du kan også være usikker på om virksomhetens nettsted skal implementere responsiv design eller ikke, spesielt hvis du ikke forstår konseptet.

Responsiv design kan hjelpe deg med å løse mange problemer for nettstedet ditt. Det vil gjøre nettstedet ditt mobilvennlig, forbedre utseendet på enheter med både store og små skjermer, og øke tiden som besøkende bruker på nettstedet ditt. Det kan også hjelpe deg med å forbedre rangeringen i søkemotorer

Hva er responsivt design?

Først, her er en rask forklaring på responsiv design og hvordan det fungerer. I hovedsak er responsivt design en måte å sette sammen et nettsted, slik at det automatisk skalerer innholdet og elementene slik at det samsvarer med skjermstørrelsen det blir sett på. Det forhindrer at bilder blir større enn skjermbredden, og forhindrer at besøkende på mobile enheter trenger å gjøre ekstra arbeid for å lese innholdet ditt.

Det endelige målet med responsiv design er å unngå unødvendig størrelse på størrelse, bla, zooming eller panorering som oppstår på nettsteder som ikke er optimalisert for forskjellige enheter. Det er ofte veldig vanskelig å navigere på disse nettstedene, og det kan til og med koste deg potensielle kunder som blir frustrerte over å prøve å finne ut hvordan du gjør noe.

Responsiv nettsteddesign erstatter også det tidligere behovet for å designe et dedikert mobilnettsted for smarttelefonbrukere. Nå, i stedet for å designe flere nettsteder for forskjellige skjermstørrelser, kan du designe bare ett nettsted som skalerer opp eller ned automatisk for å matche enheten den blir sett på.

Hvorfor skal du investere i responsiv design?

Vi lever i et samfunn med flere skjermer. På grunn av dette er det viktig at nettstedet ditt er synlig på så mange enheter som mulig, fordi du aldri vet hvilken enhet noen vil bruke for å se nettstedet ditt.

Responsive nettstedstatistikker antyder at det er lurt å appellere til både stasjonære og mobile seere. Antall mobiltillskuere overgår nå skrivebordet, og dette antallet vil bare fortsette å stige når global smarttelefontilgjengelighet øker.

I tillegg kunngjorde Google i begynnelsen av 2015 at mobilvennlighet ville bli en rangerende faktor i søkemotorealgoritmene. Dette betydde at nettsteder som var mobilvennlige, potensielt ville miste noe terreng i søkemotorresultatene fordi de ikke ville gi en god opplevelse for mobile søkere og seere.

Oppsummert inkluderer fordelene ved å velge responsivt design for nettstedet ditt:

  • Kostnadseffektivitet
  • Fleksibilitet
  • Forbedret brukeropplevelse
  • Optimalisering av søkemotorer
  • Brukervennlighet

La oss ta en grundig titt på hver av disse fem fordelene, slik at du kan lære litt mer om hvorfor du bør investere i et responsivt nettsted.

1. KOSTNADSEFFEKTIVITET

Det kan bli dyrt å vedlikeholde separate nettsteder for dine mobile og ikke-mobile målgrupper. Ved å bruke responsiv design kan du spare penger ved å eliminere kostnadene for å betale for en mobil side. Du trenger bare å investere i et enkelt nettdesign for å appellere til alle besøkende og alle enheter.

2. FLEKSIBILITET

Når du har en webside med responsiv design, kan du gjøre endringer raskt og enkelt. Du trenger ikke å bekymre deg for å gjøre endringer på to nettsteder. Denne fleksibiliteten er en stor fordel når du bare vil lage en rask designjustering eller fikse en skrivefeil på nettstedet ditt – du trenger bare å gjøre det en gang.

3. FORBEDRET BRUKEROPPLEVELSE

Brukeropplevelse er avgjørende for nettstedseiere. Du vil at folk skal like nettstedet ditt, og du vil at det skal være enkelt å bruke for å overbevise dem om å komme tilbake. Hvis noen besøker nettstedet ditt på en mobilenhet, og det tar evig tid å laste eller bildene dine ikke har riktig oppløsning, kan det gjøre at selskapet ditt virker uprofesjonelt.

Ingen vil gjøre forretninger med et sted som er uprofesjonelt. Men responsiv design, som gir en mye bedre brukeropplevelse, kan bidra til å overbevise folk til å gi bedriften en sjanse. Fordi zooming og scrolling vil bli eliminert, kan innholdet sees raskere, og helhetsinntrykket som besøkende har, vil være mye mer positivt.

4. SØKEMOTOROPTIMALISERINGS GEVINST

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er en strategi som brukes av mange selskaper for å bidra til å øke seg selv i Googles rangering av søkesider. Jo nærmere du er toppen, jo større er sjansen for at potensielle kunder vil finne deg.

Responsiv design kan hjelpe med SEO fordi Google som nevnt foretrekker nettsteder som er mobilvennlige. I kombinasjon med andre SEO-faktorer kan responsivitet gi deg et stort løft i resultatene fra søkemotoren.

5. ENKELT HÅNDTERBART

De fleste virksomheter, særlig mindre, har ikke mye tid til å oppdatere eller oppdatere hvordan nettstedet deres ser ut. Men heller enn å måtte ansette en designer for å håndtere alle aspekter av nettstedet ditt, gir responsiv design deg muligheten til å gjøre endringene selv, raskt og enkelt.

I tillegg, med bare ett nettsted, vil andre elementer i markedsføringen være mye enklere å administrere. Du trenger aldri å lure på om du bør koble til mobil- eller PC nettstedet i en sosial medieoppdatering, eller stille spørsmål om hvorvidt alle viderekoblingslinkene dine vil jobbe for å få de rette besøkende til riktig nettsted. Responsen tar mye av stresset ut av å administrere et forretningsnettsted.

Del på sosiale medier
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn